Auto
Koronavirus stvara ozbiljne probleme BMW-u, Mercedesu i Volkswagenu Epidemija koronavirusa u Kini stvara probleme BMW-u, Mercedesu i Volkswagenu. Zbog zaraze pada broj prodanih automobila. Kina je najveće tržište za njemačke proizvođače, koji ionako nisu u najboljoj formi.
#

Epidemija koronavirusa u Kini stvara probleme BMW-u, Mercedesu i Volkswagenu. Zbog zaraze pada broj prodanih automobila. Kina je najveće tržište za njemačke proizvođače, koji ionako nisu u najboljoj formi.

U Kini će tijekom veljače biti prodano manje od pola uobičajenog broja automobila, predviđaju analitičari švicarske banke USB. Oni vjeruju i da će i proizvodnja opasti za oko 20 posto zbog zatvorenih tvornica, problema sa snabdijevanjem i, naravno, pada potražnje, piše Deutsche Welle.

Koronavirus, poznat i kao Covid-19, donosi nove probleme za njemačku automobilsku industriju, koja se još uvijek oporavlja od Dieselgatea, skandala s ispušnim plinovima, te se suočava s padom potražnje na svjetskom tržištu i povećanim carinama zbog sukoba između Sjedinjenih Država i Kine. I to sve dok se istovremeno pokušava prebaciti na proizvodnju električnih i autonomnih vozila.

Daimler, vlasnik Mercedesa, i Audi, koji pripada koncernu Volkswagen, tijekom posljednjih nekoliko mjeseci objavili su da će oko 20.000 radnih mjesta biti ukinuto. Razlog: obje firme pokušavaju uštedjeti novac kojim bi financirali proizvodnju električnih automobila. Slične vijesti stižu iz firmi koje se bave proizvodnjom autodijelova, uključujući Continental ili Bosch.

Ništa bez Kine

Njemački proizvođači automobila i njihovi snabdjevači su najizloženiji posljedicama koronavirusa, više nego njihovi konkurenti u drugim zemljama Europe, kaže za Deutsche Welle Emmanuel Bull iz američke kreditne agencije Fitch Ratings.

"Rizik za njemačke proizvođače uglavnom potiče iz pada prodaje, a ne prekida proizvodnje, pošto BMW, Daimler i Volkswagen i nemaju tvornice u provinciji Hubei", kaže Bull. Ta regija Kine je epicentar smrtonosne zaraze.

Za razliku od američkih i kineskih proizvođača automobila, njemačke firme su posljednjih godina povećavale svoj udio na kineskom tržištu usprkos općem padu potražnje u ovoj azijskoj zemlji. Najnoviji podaci kažu da Kinezi kupuju četiri od svakih deset Volkswagenovih automobila i gotovo tri od svakih deset BMW-a i Mercedesa.

Prazni autosaloni

Radnici u Kini se polako vraćaju na posao nakon produljenih novogodišnjih praznika u toj zemlji, ali autosaloni su i dalje prazni. Kinesko udruženje prodavača stranih automobila kaže da je otvoreno tek između 20 i 30 posto lokacija, ali da ni ondje posjetitelja gotovo i nema.

Virus bi možda mogao motivirati ljude da kupe svoj prvi automobil kao zaštitu od zaraze, kaže analitičar banke UBS Paul Gong, napominjući da se nešto slično desilo tijekom epidemije SARS-a 2003. Međutim, dvije trećine kupaca njemačkih automobila su ljudi koji već imaju auto i traže novi i bolji, a oni imaju mogućnost odložiti kupovinu dok kriza ne prođe. Takva odluka najviše šteti njemačkim proizvođačima koji prave luksuzne automobile.

U Volkswagenu i Daimleru za DW kažu da je prerano za iznošenje procjena učinka epidemije, ali napominju da očekuju pad prodaje. "U ovako izazovnoj situaciji, znamo da za većinu ljudi kupovina novog automobila nije prioritet", kaže Nikolas Torke, glasnogovornik Volkswagena za Kinu.

Kineske firme u kojima sudjeluju njemački proizvođači su ili već ponovno počele s radom ili planiraju to narednih dana. Pošto njemačke firme nemaju tvornice u pokrajini Hubei, čini se da su do sada uspjeli izbjeći najgore posljedice epidemije. S druge strane, koncern Fiat-Chrysler je već najavio potencijalno zatvaranje jedne tvornice u Europi ako proizvođači autodijelova u Kini ne budu u stanju nastaviti s proizvodnjom. A Hyundai i KIA su već zatvorili neke tvornice u Koreji jer kineski dijelovi ne stižu na vrijeme.

Dobre vijesti se naziru

Stručnjaci iz autoindustrije smatraju da bi se potražnja ipak mogla vratiti na uobičajeni nivo tijekom narednih mjeseci. Prodaja automobila bi se navodno čak mogla i povećati - zbog straha od zaraze, kineske vlasti su uvele ograničenja na javni prijevoz ili nove aplikacije za zajedničku vožnju. Ovi problemi bi mogli motivirati potencijalne kupce na kupovinu osobnog auta.

No tu postoji i ozbiljan problem. Ako se kriza nastavi još nekoliko tjedana, to će imati osjetan negativni efekt na cijelu kinesku ekonomiju. To će značiti nesigurnost za potrošače i, u krajnjoj liniji, manje prodanih automobila. U isto vrijeme, potencijalni kupci njemačkih automobila će možda uspjeti prebroditi takvu krizu bolje od prosječnog kupca u Kini. "Oni vjerojatno imaju više ušteđevine, vjerojatno su bolje zaposleni", kaže za Deutsche Welle Mark Fulthorpe iz londonske firme IHS Markit. "Zato je moguće da tu možda ima više otpornosti na krizu."

 

FACE TV vijesti u vasem email inboxu. Prijavite se na FACE Newsletter.