Ekonomija
'Šangaj', film koji će zavoljeti domaća publika Zašto je već 30 hiljada gledalaca u Sloveniji pogledalo film "Šangaj! Zato su autori ovoga filma pokazali da razumiju i poštuju potrebe normalne bioskopske publike.
# Agencija

Do pojave filma „Pjetlov doručak“ slovenačke filmadžije nisu nikada ulijevale veliku nadu kako slovenačkoj publici, tako ni onoj na prostorima bivše Jugoslavije. U staroj jugoslovenskoj kinematografiji, osim Franceta Štiglića, nije bilo mnogo filmskih reditelja koji su imali dara da naprave film koji bi imao snage sa komunicira sa običnom publikom.

Taj mit o „dosadi u slovenačkom filmu“ se nastavio i u vrijeme slovenačke nezavisnosti; malo ga je načeo Branko Đurić svojom komedijom 'Kajmak i marmelada', ali ga je tek 2007. mladi filmadžija Marko Naberšnik uspio u potpunosti razbiti svojom romantičnom komedijom 'Pjetlov doručak'. Bilo je to vrlo duhovito filmsko ostvaranje o starom automehaničaru koji sanja susret sa Severnom, dok mu mladi šegrt 'podmiruje' suprugu najboljeg prijatelja. Film je krasio odličan štimung moderne slovenačke provincije, kao i prijemčiva emotivna ljubavna priča. Sve je to prepoznala i publika, te je film u Sloveniji imao blizu 200.000 gledalaca u kinima.

Da li će novi film Marka Naberšnika 'Šangaj' ponoviti taj uspjeh kod publike, teško je prognozirati. U prve tri sedmice prikazivanja već ga je vidjelo preko 30 hiljada gledalaca. Ono što se za Naberšnika može reći jeste da je on ponovo pravio film za publiku i za kino, a ne za današnje filmske kritičare za koje je teško reći da li više mrze publiku ili filmove o kojima pišu. A tu se za slovenačke i regionalne filmske kritičare već pojavio jedan mali problem; film „Šangaj“ je dobio nagradu za nabolji scenarij na poznatom svjetskom filmskom festivalu u Montrealu, tako da u kina ulazi rasterećen od straha hoće li ga kakav zločesti lokalni kritičar unaprijed rasturiti. Budući da se radi o mainstream filmu, a ne o kakvom minimalističkom art ostvarenju koji su danas na cijeni, čak i onda kada ništa ne valjaju.

Šta je priča filma? Glavni lik filma je Lutvija Belmondo Mirga (Visar Vishka) čiji je otac (Senad Bašić) ostavio porodicu u Bosni i otišao u bijeli svijet po svoj komad uspjeha. Za njega, ali i sina Belmonda, su taj bijeli svijet bile Slovenija i susjedna Italija. Tu će Belmondo naći i ženu svog života, lijepu Amandu (Asli Bayram). Svi zajedno prave svoje selo iz snova - Šangaj. Vrijeme je komunizma i Jugoslavije pa i selo prati razvoj čitavog durštva; tako je veliki događaj u selu trenutak kada svi njegovi stanovnici ulaze u Savez komunista kako bi dobili struju. Belmondo je šef svega u selu; njegov posao je šverc svim i svačim, pa na kraju i oružjem. To su trenuci negovog najvećeg uspona ali i početak pada....

Žanrovski, 'Šangaj' je napravljen po uzoru na gansterske filmske epove tipa Coppolinog 'Kuma' ili Leonevog 'Bilo jednom u Americi'; tu svoju citatnost reditelj i ne krije, čak je muzikom koju je radio Saša Lošić i podcrtava. Budući da je iza filma stajala ozbiljna produkcija (2.5 miliona eura, što ga čini najskupljim slovenačkim filmom od vremena nezavisnosti), film vjerno dočarava iluziju jednog doba i velike priče iz romskog miljea. Vjerovatno će ljubitelji 'Sakupljača perja' Saše Petrovića ili 'Doma za vešanje' Emira Kusturice biti razočarni jer film nipošto nije crna socijalna drama ili neorealistička markesovska bajka, već je jedna romantizirana verzije priče o životu Cigana u jednom vremenu.

I to su najbolji dijelovi ovoga filma; u njima igra i dosta bosanskih glumaca (pored Bašića, tu su još Jasna Diklić, Miki Trifunov, Saša Petrović, Emir Hadžihafizbegović, Haris Burina...). Film vrlo uvjerljivo prati uspon i pad glavnog junaka Belmonda, što je i njegov glavni motiv, dok je nešto manje uvjerljiva i emotivno dirljiva ljubavna priča između Belmonda i Amande. Međutim, izgleda do reditelji i nije bilo prsudno; njemu je bila puno važnija cijelina priče koja u svojoj osnovi ipak funkcionira i koju publika očigledno voli.

Veliki i dobar posao u ovome filmu je uradio i Saša Lošić sa svojim filmskim scoreom koji izvaredno podržava opći stil čitavog filma. Inače, u 'Šangaju' se govori na gotovo svim jezicima ex-Jugoslavije - na romskom, slovenačkom, bosanskom, hrvatskom i srpskom, pa ga sve to, uključujući i univerzalnu temu iz romskog života, preporučuje da bude istinska regionalna filmska atrakcija za publiku. Ovo je pravi kino film za čitavu porodicu.

 

 
FACE TV vijesti u vasem email inboxu. Prijavite se na FACE Newsletter.