Face TV
Faceplus, Degirmendžić: Većina građana je na neki način "oguglala" na problem korupcije u BiH U današnjem faceplusu na temu korupcije u Bosni i Hercegovini razgovaramo sa Semirom Degirmendžić koja je otkrila aferu nabavke respiratora u vrijednosti preko 10 miliona KM.
#

 

Faceplus: Bosna i Hercegovina nalazi se na 101. mjestu, od ukupno 180 zemalja uključenih u posljednjem istraživanju o korupciji. Vaš komentar ?

Već godinama je BiH među zemljama s najizraženijim problemom korupcije u svijetu. Neću ništa novo reći ukoliko kažem da razlog tome leži prije svega u činjenici da je u našoj zemlji korupcija gotovo nekažnjiva i da su presude za korupciju prava rijetkost . Pri tome prije svega mislim na visoku korupciju odnosno one slučajeve iza kojih zasigurno stoje politički moćnici . Nažalost, gotovo da nema oblasti u našem društvu u kojoj nije prisutna korupcija. Od politike, obrazovanja, pa do kulture.  Koliki je to problem najbolje je opisano u izvještajima OSCE –a o odgovoru pravosuđa na korupciju. Činjenica da je posljednji takav izvještaj nazvan “Sindrom nekažnjivosti” sve govori.  Odavno je , a dokazuju to i brojna novinarska istraživanja i analize da je u BiH korupcija odavno vidljiva golim okom. Jer, brojni argumentirani tekstovi koji su svojevrsne optužnice svjedoče da u ovoj zemlji gotovo da nema nijednog konkursa, javne nabavke, imenovanja ili nekog ugovora  do kojeg neko nije došao ili ga ostvario  na koruptivan način. Pa, za koliko se samo konkursa i tendera unaprijed objavilo ime pobjednika, a da je u veoma malom broju slučajeva došlo do preispitivanja  takvih pojava, a kamoli da su oni dobili neki pravosudni epilog. Sve dok takva praksa bude nastavljena , BiH će nažalost čvrsto držati visoku poziciju na listi najkorumpiranijih zemalja.

Faceplus:Prema indexu percepcije korupcije (CPI ) BiH je ove godine ocjenjena sa 36, na skali od 0 do 100 što je najlošiji rezultat od 2012 godine. Zašto Bosna i Hercegovina konstantno nazaduje?

Kao što sam rekla  u prethodnom odgovoru sve dok ne bude više presuđenih slučajeva u oblasti korupcije, BiH može samo nazadovati u pogledu obračuna s jednim od najvećih problema u našoj zemlji koji nagriza sve pore ovog društva, a u konačnici može urušiti i cjelokupni sistem koji je u našoj zemlji zbog specifičnog državnog uređenja i stalnih opstrukcija  svega onog što nosi prefiks državni ionako stalno na udaru tih destruktivnih snaga. Kada  se tim udarima na ustavno uređenje države pridruže i ovi korupcijski ne može ova zemlja napredovati ni u kojem pogledu.

Faceplus: Šta je najviše doprinjelo ovako velikom padu BiH?

Zasigurno je među glavnim uzrocima toga nespremnost vladajućih struktura da učine bilo šta na poboljšanju stanja koje je zabrinjavajuće ne godinama, nego sad već decenijama. Naše vlasti, mislim prije svega na državnom nivou, jer se u Državnom parlamentu donose zakoni od kojih zavisi naš evropski put,a najviše takvih koji su u ovom trenutku na čekanju su oni  usko vezani za borbu protiv korupcije, odnosno mehanizme koji bi omogućili efikasniju borbu protiv ove pošasti, više i ne kriju da oni nisu za evropska , nego za rješenja koja će zaštiti prije svega njihove interese. Jasno je da se to iz Evrope , SAD-a i drugih zemalja prati i “bilježi” pa zato imamo stalno i negativne izvještaje Evropske komisije i preporuke i uvjete koe oni ispostavljaju našim političarima, ali ih oni ignorišu. Vidimo to i iz primjera 14 prioriteta iz posljednjeg izvještaja EK-e koji nisu ispunjeni, a bez toga nema ni kandidatskog statusa za BiH. Također, neriješeni slučajevi ubistva Dženana Memića i Davida Dragičevića , a koji se vežu za koruptivni utjecaj u pravosudnim i drugim institucijama sigurno doprinose ovakvim ocjenama. Naravno, još je mnogo i drugih primejra za koje bi nam trebalo mnogo više i vremena i prostora da ih obrazložimo i analiziramo.

 Faceplus: Da li je korupcija u BiH postala jednostavno dio nje, pa zbog toga i nemamo kritičan odnos prema istoj?

Na neki način većina građana u BiH “oguglala” je na problem korupcije.  Smatram da je razlog tome ponovit ću, to što nema presuda za korupciju i što je dugoodišnja praksa da zbog korupcije neko bude uhapšen, a potom ubrzo i oslobođen bilo kakve odgovornosti, kako u onim slučajevima gdje ne dođe ni do podizanja ili potvrđivanja optužnice, tako i u slučajevima gdje optužnica bude potvrđena ali u sudskom procesu optuženi bude oslobođen.  Previše predmeta u kojima korupcija nije dokazana ne znači da je nije i bilo, nego više svjedoči o tome da su pravosudni procesi vođeni nekvalitetno.

S druge strane nije korupcija samo podmićivanje ili potplaćivanje nekoga kako je uvriježeno mišljenje u javnosti, s ciljem da se ostvari lična korist. Ne smije se zaboraviti da se korupcija definira I kao moralna pokvarenost i da je srž korupcije u tome da je pojedincima ili nekoj grupi omogućeno da nekažnjeni krše zakone ili pravila koje većina poštuje ili ukoliko ih prekrši onda za to i odgovara. Jedan od najplastičnijih primjera da je u BiH na snazi takva vrsta korupcije jesu oni kada vidimo da neki političar koji se tereti za višemilionske pronevjere slobodno šeta, dok onaj ko otuđi par metara drva jer je siromašan i ne može ih kupiti završi u zatvoru. Ili ako se “običan” građanin nepropisno parkira on će ekspresno snositi sankcije, a ako to učini neki funkcioner  ili neka osoba iz krim miljea u većini slučajeva proći će nekažnjeno . I to je korupcija. Sve dok nijemo i bez reakcije posmatramo i dozvoljavamo to, znači da nemamo kritičan odnos prema tome i da se većina navikla na takve u normalnim i uređenim društvima neprihvatljive i nenormalne pojave.

Faceplus: Korupcija i organizovani kriminal u Bosni i Hercegovini su veliki problem, zašto je Bosni I Hercegovini potrebna Evropska unija da joj to kaže? 

Ne treba to Evropska unija nikome reći u BiH , pa ni političarima, iako im se to stalno ponavlja više u kontekstu da preuzmu odgovornost I obaveze da se suoče s tim problemima ikrenu u konačan obračun s njima. Međutim, ta upozorenja bez konkretnih sankcija za političare nemaju nikakvog efekta, niti daju rezultate. 

Faceplus: Uspostavljanje funkcionalne i samoodržive zemlje i njen napredak ka evropskim integracijama u velikoj mjeri  uslovljen je rezultatima antikorupcionih reformi, smatrate li da će BiH ovim tempom još dugo čekati na to?

Aktuelna vlast SDA-HDZ-SNSD je pokazala je  da njen interes nije ulazak BiH u EU. S ovakvim političarima koji ne žele da ispune uvjete čak ni za to da dobijemo kandidatski status BiH nikada neće ući u EU. To je naša realnost.

Faceplus: Ako fenomen zarobljene države posmatramo kao zatvoren krug, uticaji političkih elita i moćniholigarhija koje se manifiestuju u donošenju zakona koji su većinom u njihovom interesu zbog čega se jako puno čeka na smjenu istih?

Bez obzira na sve mane i nedostake političara na vlasti, ono što je činjenica jeste da su oni izabrani na demokratski način. Uprkos tome što zemlju uporno vuku unazad evidentno je da SDA,HDZ I SNSD pobjeđuju na izborima.  Jasno je da su te sve tri stranke  kroz  stranačko zapošljavanje koje je uglavnom istovremeno i koruptivno godinama za sebe obezbijedile glasačko tijelo koje  zarad svog i interesa svojih porodica koje također ostvaruju određene benefite kroz članstvo u tim strankama imaju jak motiv i na dan izbora  obavezno obave svoju građansku dužnost. S obzirom na i dalje veliki broj apstinenata koji  ne izlaze na izbore, a oni zasigurno nisu članovi I simpatizeri nacionalnih stranaka koje pobjeđuju, jasno je da su apstinenti ti koji bi uvjetno rečeno jedini mogli smijeniti  legitimnim putem ovakvu vlast. I uvođenje elektronskog glasanja ili uvođenje jače kontrole u izborni proces s obzirom na dosadašnja iskustva koja govore o velikom broju izbornih krađa vjerovatno bi utjecala na rezultat izbora, a samim tim i promjenu vlasti. Do tada možemo se samo čuditi svojevrsnom fenomenu da je u ovoj zemlji veliki broj nezadovoljnih s vlašću, ali  upravo nosioci funkcija ove vlasti redovno pobjeđuju na izborima.

Faceplus: Pred Sudom BiH u toku je postupak protiv optuženih u aferi “Respiratori”. Šta smo mogli vidjeti u dosadašnjem toku suđenja i šta možemo očekivati kao epilog?

Iz do sada izvedenih dokaza i saslušanih oko desetak svjedoka jasno je da se pri nabavci 100 respiratora iz Kine koji su plaćeni 10,5 miliona KM iz budžeta  pogodovalo firmi “Srebrena malina” i da je  ta firma uprkos tome što se do tada nije bavila nabavkom medicinske opreme bila u povlaštenom položaju u odnosu na ostale ponuđače, jer se iz Ureda premijera FBiH komuniciralo samo s vlasnikom te firme.  Ono što je posebno poražavajuće jeste to da se u dosadašnjem toku suđenja veoma jasno moglo vidjeti na koji neozbiljan i neodgovoran način je dogovarana nabavke uređaja koji osim što su koštali više od 10 miliona maraka, značajni su jer su namijenjeni najtežim pacijentima oboljelim od Covid 19. Svjedočili smo izvođenju dokaza koji nedvosmisleno pokazuju da je to je bio jedan netransparentan proces u kojem ni nadležne institucije ni stručnjaci nisu bili upoznati s tom nabavkom , niti je ko vodio računa kakvi će uređaji biti nabavljeni. Upravo u ovom predmetu smo vidjeli da vlasnik jedne firme može premiejeru FBiH poslati SMS pozvati se na nekoga i na taj način “ući u posao” vrijedan milione maraka.

S obzirom na to da se ročišta u ovom predmetu održavaju nekada dva puta sedmično, a u planu je da nekada budu održavana čak I tri puta sedmično, evidentno je da za razliku od nekih drugih slučajeva za sada taj proces ide ubrzanom dinamikom , no predviđanja su da bi uprkos tome mogao trajati i više od godinu. U ovom trenutku teško je prejudicirati bilo kakav epilog. S obzirom na veliki interes javnosti šteta je što barem snimci sa suđenja u ovom predmetu nisu dostupni građanima koji bi sami mogli vidjeti kako se to vlast odnosila prema procesu nabavki u vrijeme pandemije. Nažalost, više nije moguće ni novinarima pratiti online ročišta u ovom predmetu iako je prvih nekoliko to bilo moguće i s obzirom na to da u sudnicu nije dozvoljeno unijeti bilo kakav uređaj za snimanje i fotografisanje, mnogo je lakše za novinare bilo pratiti suđenje na taj način.

Poznato je naime, da je Sud BiH ukinuo tu praksu uz obrazloženje da nemaju za to tehičkih mogućnosti iako smo nesmetano pratili nekoliko ročišta u ovom predmetu. Takvo obrazloženje vidjeli smo da je izazvalo i određene sumnje u javnosti da je nekome u cilju da širim masama ne budu dostupni detalji s ovog suđenja, jer Sud BiH za sada na zahtjev medija dostavlja samo snimke s prvih 10 minuta s ročišta.

Faceplus: Građani BiH sve manje povjerenja imaju u pravosudne institucije koje su zadužene zaspriječavanje i kažnjavanje korupcije i koruptivnih djela. Kako vratiti povjerenje građanima u funkcionisanje pravne države, bez korupcije? 

Osnovni i jedini način vraćanja tog povjerenja je što bolji rad pravosuđa. Bilo bi dobro da što prije vidimo da Tužilaštvo BiH, Sud BiH  VSTV rade na zajedničkim ciljevima, a ne da svjedočimo njihovim dubokim animozitetima jednih naspram drugih. Prvenstveno ove tri institucije,alii drugi niži sudovi I tužilaštva moraju se osloboditi svake vrste utjecaja, prvenstveno političkog i svi zajedno moraju raditi u interesu prava, pravde i države. Na taj način automatski će raditi i u interesu građana. U tom pravcu i ostvarivanju tih ciljeva najviše im može pomoći zakonodavna vlast dajući im kroz izmjenu i donošenje novih zakona u ruke alat i mehanizme koji će im olakšati posao. Nažalost, ako znamo da u Parlamentu BiH , naročito u Domu naroda PSBiH većinu imaju HDZ i SNSD koji su najveći protivnici reformskih zakona, onda je teško za očekivati da bi u tom pravcu do promjena moglo doći u dogledno vrijeme.

Faceplus: Koje i kakve izmjene zakona su neophodne da bi tužilački i pravosudni sistem u BiH funkcionisao na brži, jednostavniji i pravedniji način?

Prije svega neophodno je usvojiti  Zakon o VSTV-u čije odredbe moraju biti u skladu s evropskim standardima. To se prije svega odnosi na imenovanja i napredovanja nosilaca pravosudnih funkcija koje vrši VSTV , a koja će biti  zasnovana na stručnosti, poštivanju visokih etičkih standarda, strogom i nepristrasnom primjenom pravila o sukobu interesa, disciplinskim postupcima i sankcijama. Svakako je važno i donošenje novog zakona o sprečavanju sukoba interesa, te zakoan o javnim nabavkama, jer je u ove dvije oblasti korupcija I te kako zastupljena.

Najviše preporuka uključujući i one o razdavajanju Vijeća na sudsko i tužilačko, te odvajanje Ureda disciplinskog tužioca od VSTV-a izrečeno je na sjednicama Privremene istražne komisije Predstavničkog doma PSBiH o utvrđivanju stanja u pravosuđu. Ukoliko uistinu postoji imalo volje da se stanje u pravosuđu mijenja, onda bi bilo dovoljno primijeniti u praksi i posvetiti se rješavanju svih anomalija koje su sami nosioci pravosudunih funkcija izrekli pred tom komisijom, a koja su sadržavala i navode o korupciji u nekim sudovima, političkom utjecaju, neprimjenjivanje CMS-a u Tužilaštvu BiH, navode o imenovanjima nestručnih i neiskusnih na pozicije sudova… Upravo na jednoj od sjednica te komisije potencirano je pitanje zbog čega se još od  2014. godine kada je donešen Zakon o suzbijanju korupcije i organiziranog kriminala u FBiH nije krenulo s primjenom tog zakona čiji je cilj donošenja bio da se pokušaju implementirati neka efikasna rješenja zemalja u okruženju na način da se specijalizira borba u procesuiranju  predmeta korupcije kojim bi se bavili  specijalizirani odjel tužiteljstva i suda koji bi se bavio isključivo tim predmetima. Vrhovni sud FBiH je učestvovao dijelom u izradi nacrta tog zakona, ali njima je,kako se moglo čuti na jednom od zasjedanja Komisije rečeno da nema prostora za rad tih odjela i da nisu imenovane sudije i tužioci.

Sve ovo govori da je u BiH često problem i to što i kad imamo mehanizme za borbu protiv raznih anomalija u ovom društvu u vidu zakona, problem je opet u tome što se ti zakoni ne primjenjuju.

 

 Face televizija u okviru projekta Face+ koji se radi u saradnji sa USAID-om obrađuje temu korupcije u Bosni i Hercegovini. 

 

Ostali članci
FACE TV vijesti u vasem email inboxu. Prijavite se na FACE Newsletter.