Tehnologija
Facebooku rekordnih 5 milijardi dolaza kazne zbog kršenja privatnosti korisnika
# AFP

Komisija je s tri glasa za i dva protiv prihvatila nagodbu koju još treba potvrditi sud. Demokrati kažu da nagodba nije otišla dovoljno daleko i da je tehnološkog giganta trebalo oštrije kazniti.

Unatoč tome što je više puta obećao milijardama svojih korisnika da će uvesti kontrolu nad tim kako se dijele njihovi osobni podaci, Facebook im nije dao izbora, rekao je čelnik FTC-a, republikanac Joe Simons.

No član komisije, demokrat Rohit Chopra smatra da je kazna dala "imunitet" direktorima Facebooka i "nije popravila bit problema koji su doveli do kršenja".

Dogovor će tražiti temeljnu promjenu načina na koji pristupamo našem radu i stavit će dodatnu odgovornost na ljude koji grade proizvode na svakoj razini kompanije. Označit će oštriji okret prema privatnosti, na razini koju do sada još nismo vidjeli, priopćili su iz Facebooka. Nadaju se da će zahtjev za većom odgovornosti biti zajamčen pod američkim zakonom te da će biti model za cijelu industriju.

FTC je još 2012. postigao nagodbu s Facebookom o načinu na koji će upravljati korisničkim podacima i štititi njihovu privatnost. No kako su posljednje afere poput Cambridge Analytice i pohranjivanja lozinki korisnika u tekstualnom obliku pokazale, Facebook nije uspio ispoštovati nagodbu. Prošlogodišnja afera s Cambridge Analyticom samo je potaknula FTC da ponovno pokrene istragu u Facebooku.

Iako nagodba rješava najveću regulatornu glavobolju za Facebook, tvrtka iz Silicijske doline još se uvijek suočava s mogućim antimonopolističkim istragama jer su FTC i ministarstvo pravosuđa pokrenuli široku istragu o postojanju monopola najvećih američkih telekomunikacijskih tvrtki.

Iz Facebooka su poručili kako će promijeniti način na koji funkcioniraju i pokušati popraviti što više svojih pogrešaka.

Transparentnost i odgovornost biti će dva temeljna koncepta. Imat ćemo kvartalne provjere kako bismo bili sigurni da naše postavke privatnosti rade. I tamo gdje pronađemo problem, pobrinut ćemo se da ga popravimo. Proces staje na stolu našeg direktora, koji će potpisati svoje ime kako bi jamčio da smo napravili ono što smo rekli da ćemo napraviti, stoji u priopćenju iz Facebooka.

Dodali su i kako su svjesni da neće moći popraviti baš svaku pogrešku sami te će se morati obratiti za pomoć i drugim tvrtkama.

No nagodba s FTC-om nije jedina kazna koju su u Facebooku danas morali platiti.

Još je 100 milijuna dolara uplaćeno SEC-u (Securities and Exchange Commission) jer Facebook nije bio dovoljno otvoren prema svojim investitorima kad je 2015. godine saznao da Cambridge Analytica iskorištava podatke korisnika bez njihova znanja, ali i jer nisu baš najbolje komunicirali prema burzi i investitorima kad je afera izbila.

Kritike pljušte sa svih strana

Neki članovi Kongresa rekli su da je kazna od pet milijardi dolara premala, s obzirom na to da je Facebook 2018. imao 55,8 milijardi dolara prihoda i 22,1 milijardi dolara profita.

Republikanska senatorica Marsha Blackburn rekla je prošli tjedan da bi kazna trebala iznositi 50 milijardi dolara.

Predsjednik Donald Trump i drugi također javno kritiziraju Facebook zbog planirane kriptovalute Libra i njezina utjecaja na privatnost i pranje novca.

Prijestupi s tvrtkom Cambridge Analyticom, kao i kritike zbog govora mržnje i dezinformiranja na Facebooku naveli su demokratsku predsjedničku kandidatkinju, senatoricu Elizabeth Warren i suosnivača Facebooka Chrisa Hughesa da od vlade zatraže da prisili Facebook na prodaju Instagrama, koji je kupio 2012., i WhatsAppa, koji je stekao 2014.

Međutim, Facebook se pokazao otpornim na sve udarce pa je u posljednja dva kvartala imao veće prihode od očekivanih.

Velika Britanija u listopadu 2018. kaznila je Facebook s 500.000 funti zbog uloge u skandalu koji je izbio zbog krađe osobnih podataka u koji je bila upletena britanska tvrtka za politički konzalting Cambridge Analytica.

Bila je to maksimalna kazna po starim pravilima o zaštiti podataka koja su bila na snazi do stupanja na snagu novog zakona, GDPR-a, u svibnju prošle godine.

Istraživač Aleksandr Kogan i njegova tvrtka Global Science Research (GSR) koristila je test osobnosti za prikupljanje podataka na Facebooku gotovo 87 milijuna ljudi. Neke od tih podataka podijelio je s tvrtkom Cambridge Analyticom, koja ih je iskoristila za ciljano političko oglašavanje u SAD-u.

FACE TV vijesti u vasem email inboxu. Prijavite se na FACE Newsletter.