Život i stil
Evo kako se manifestuje manjak vitamina D: I kako ga nadoknaditi Nivo vitamina D u organizmu može se provjeriti laboratorijskim ispitivanjem
#

Neka istraživanja su pokazala da nedostatak vitamina D pogađa čak milijardu ljudi širom svijeta. Tome doprinosi nedovoljno izlaganje kože suncu, kao i nedovoljna konzumacija namirnica bogatih ovim vitaminom. Vitamina D ima u ribljem ulju, mlečnim proizvodima, mesu, pečurkama i žumancetu. Za sintetisanje vitamina D dovoljan je normalan boravak napolju, sa 10 do 15 minuta izlaganja ruku, lica ili potkoljenica. Ipak, u nekim zemljama protokoli za liječenje virusne infekcije kovid 19 podrazumevaju i uzimanje vitamina D.

Iako ne postoje dokazi da on smanjuje rizik od zaraze ili razbolijevanja od virusa korona, eksperti misle da možete da imate koristi od njega tokom pandemije. Suplementi vitamina D će popraviti zdravlje ljudi koji ga nemaju dovoljno.

Neki istraživači sugerišu da nedostatak vitamina D može biti povezan za lošijim ishodima ukoliko se neko zarazi virusom korona. Ali hronični faktori rizika, kao što su srčane bolesti, takođe su česti kod ovih pacijenata, pa je teško izvući prave zaključke.

Španski i francuski istraživači rade kliničke testove da bi vidjeli da li vitamin D pomaže pacijentima oboljelim od virusa korona.

Profesor Džon Rouds, profesor emeritus medicine u Velikoj Britaniji, Za BBC je ranije objasnio da vitamin D ima antiupalna svojstva i dapostoje neka istraživanja koja sugerišu da bi mogao da ublaži reakciju tjelesnog imuniteta na viruse. To može da bude važno kod pacijenata veoma bolesnih od korone kada teške povrede pluća mogu da nastanu od inflamatorne „citokinske oluje" prilikom reakcije na virus, mada je potrebno mnogo više istraživanja da bi se to proučilo.

Ovaj vitamin ima važnu ulogu u održavanju koncentracije kalcijuma u našem tijelu, doprinosi jačanju kostiju i zdravlju zuba, kao i jačanju mišićnog tonusa.

Na manjak vitamina D u organizmu ukazuju sljedeći simptomi:

1. Krhke kosti Tijelo prestaje da gradi koštanu masu oko tridesete godine života, a manjak vitamina D ubrzava simptome osteoporoze. Osobe sa manjkom vitamina D u organizmu sklonije su prelomima kostiju od ljudi koji nemaju deficit tog vitamina. Uporedo sa svojim sposobnostima izgradnje kostiju, vitamin D utiče i na jačanje mišića. Jaki mišići sprečavaju padove, koji su kod starijih osoba često uzrok invalidnosti, čak i smrti.

2. Čest bol u kostima Suptilan, ali stalno prisutan bol u kostima i zglobovima može biti posljedica bolesti poput artritisa, osteomalacije ili fibromialgije. Međutim, uzrok tog neugodnog osećaja može biti i nedostatak vitamina D.

Šta još ukazuje na nedostatak vitamina D?

3. Loše raspoloženje Klinička depresija u većini slučajeva direktno je povezana i sa manjkom vitamina D. Iako nema jasnog dokaza za to, stručnjaci vjeruju da nedostatak vitamina D utiče na lučenje i količinu hormona serotonina, koji određuje raspoloženje

4. Pretjerano znojenje Preterano znojenje ima brojne uzroke, a jedan od njih je i manjak vitamina D u tijelu.

5. Slabost i umor Osećate li umor i slabost čak i nakon kvalitetnog osmočasovnog sna? Možda patite od manjka vitamina D. Za snagu tijela nije zaduženo samo gvožđe, već i ovaj vitamin. Dobra vijest je da se mišići brzo regenerišu i da konzumiranjem namirnica koje sadrže vitamin D možete poboljšati svoj mišićni tonus.

Nivo vitamina D u organizmu može se provjeriti laboratorijskim ispitivanjem.

Ukoliko se odlučite da uzimate suplemente vitamina D, preporučene doze su:

  • djeca uzrasta 1-10 godina ne bi smjela da uzimaju više od 50 mikrograma dnevno;
  • bebe (mlađe od 12 meseci) ne bi smjele da uzimaju više od 25 mikrograma dnevno;
  • odrasli ne bi smjeli da uzimaju više od 100 mikrograma dnevno i, ako već uzimaju suplemente, preporučena količina je 10 mikrograma dnevno.

Ljekari nekad mogu da preporuče veće doze za pacijente sa dokazanim nedostatkom vitamina D. Neki ljudi s određenim zdravstvenim stanjima, kao što su problemi sa bubrezima, ne mogu bezbjedno da uzimaju vitamin D.

Ostali članci
FACE TV vijesti u vasem email inboxu. Prijavite se na FACE Newsletter.